BİLGİ KAYNAĞI
MENÜLER  
  ANA SAYFA
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  ATATÜRKÜN DOĞUMUNUN-125 -YILI
  ***İLKÖGRETİM KAYNAK SİTESİ***
  İSTİKLAL MARŞI
  VİDEO(Görsel içerikli)İSTİKLAL MARŞI
  MOTİVASYON ve BAŞARI İÇİN TEMEL İP UÇLARI
  İSTEDİĞİN ÖDEVİ İNDİR(ödev sayfası)
  EĞİTİM HABERLERİ
  BEYİN GÜCÜNÜ ARTIRACAK -11- YÖNTEM
  MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI HABERLERİ
  TEMEL DÜŞÜNME HATALARI
  ZİHİN BEDENİ NASIL ETKİLİYOR
  ZEKA GELİŞTİREN 5- TEMEL TEKNİK
  ÇOCUKLAR EN İYİ NASIL ÖĞRENİR
  ÖZGÜVEN NEDİR-ÖNEMİ
  BAŞARININ SIRRI
  DERS İZLE
  ZEKA SORULARI
  İLK ÖĞRETİM YÜZ TEMEL ESER
  LİSE YÜZ TEMEL ESER
  ÖNEMLİ BULUŞLAR
  İCATLAR ve KEŞİFLER
  BELİRLİ GÜN ve HAFTALAR
  E- KÜTÜPHANE
  OSMANLI İMPARATORLUĞU'NUN YERİNE KURULAN ÜLKELER
  ZEKAYI GELİŞTİREN BESİNLER
  İLGİNÇ BİLGİLER
  TRAFİK İŞARETLERİ
  BİLGİ YARIŞMASI
  HARİTADA İLLERİMİZİN YERLERİ
  İLLERİMİZ HAKKINDA BİLGİLER
  İLLERİMİZ NELERİYLE ÜNLÜDÜR
  İLLERİMİZİN İSİMLERİ NEREDEN GELİYOR
  TÜRKİYE DIŞINDAKİ OSMANLI MİMARİ YAPILARI
  SAYI İŞLEMCİSİ
  TERSTEN OKUMA
  TOPLAMA-ÇIKARMA İŞLEMLERİ YAP
  İSİMLER VE ANLAMLARI
  DEVLET KURUMLARI
  ONLİNE SÖZLÜK
  SAYI TAHMİN OYUNU
  HALK KÜLTÜRLERİ
  GELENEKSEL GİYİM-KUŞAM
  FONETİK SANATLAR
  EL SANATLARI
  HALK MİMARİSİ
  TÜRK HALK ÇALGILARI
  PLASTİK SANATLAR
  YAYLALARIMIZ
  TÜRKİYENİN ŞAHESERLERİ
  DÜNYANIN ŞEKLİ
  DÜNYANIN HAREKETLERİ
  TÜRKİYENİN COĞRAFİ KONUMU
  DÜNYANIN ENLERİ
  HARİTA BİLGİSİ,ÖLÇEKLER,ÖLÇEK ÇEŞİTLERİ
  GÜNEŞ SİSTEMİ
  UZAYDAN BULUNDUĞUN YERİ GÖRÜNTÜLE
  ÜLKELER NELERİYLE ÜNLÜDÜR
  MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ
  İSLAMİYET ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI(GEÇİŞ DÖNEMİ)(10,-19,YY
  CUMHURİYET DÖNEMİ EDEBİYAT
  TÜRK EDEBİYATINDA TARİHİ DÖNEMLER
  DİL DEVRİMİ(uzlaşmanın önemli bir aşaması)
  EDEBİYAT SÖZLÜĞÜ
  DEYİMLER SÖZLÜĞÜ
  ATA SÖZLERİ ve ANLAMLARI
  MANİLER
  % 100 DÜŞÜNCE GÜCÜ
  GÜZEL KONUŞMA KURALLARI
  ANLATIM BOZUKLUKLARIYLA İLGİLİ KARMA CÜMLELER
  ANLATIM BOZUKLUKLARI
  GILGAMIŞ(gilgamesh) DESTANI
  OSMANLI PADİŞAHLARI
  ÖZLÜ SÖZLER
  DÜNYANIN YEDİ HARİKASI
  ÖDEV SİTELERİ
  TÜRK DESTANLARI
  DÜNYA DESTANLARI
  DEYİMLER SÖZLÜĞÜ.
  TÜRK EDEBİYATI ROMAN ÖZETLERİ-1
  DÜNYA EDEBİYATI ROMAN ÖZETLERİ
  HALK EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
  EDEBİ AKIMLAR
  EDEBİYATIMIZDAKİ İLKLER
  TARİHDE BUGÜN
  İLKÖĞRETİM SORU BANKASI
  EĞİTİM SİTELERİ
  KELİME SAYMA SAYACI
  ROMAN ve ROMAN TÜRLERİ
  TÜRKİYE'DE ve DÜNYADAKİ KÜTÜPHANELER
  GENÇ BİLİM
  DÜNYAYI HİÇ BÖYLE GÖRDÜNÜZMÜ
  ÖĞRENCİLER İÇİN ÖDEV ARAMA MOTORU
  İL,İL TÜRKİYE TANITIMI
  ROMEN RAKAMLARINI ÇEVİRME
  ÖĞRETMENLER İÇİN
  DEYİMLER ve ATASÖZLERİ SÖZLÜĞÜ
  TÜRKÇE SÖZLÜK
  İSİMLER ve ANLAMLARI.
  İLGİNÇ ARAŞTIRMALAR
  KAN GURUPLARININ ÖZELLİKLERİ
  GÜN ve AY İSİMLERİNİN ANLAMLARI
  SÖZLÜK ÇEŞİTLERİ
  SON DEPREMLER TABLOSU
  SAĞLIĞINIZ İÇİN
  YEMEK TARİFLERİ
  İŞİN PÜF NOKTALARI
  YEMEK YERKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN KURALLAR
  SAĞLIKLI MUTVAK İÇİN- 10 - İP UCU
  MEYVELERİN YARARLARI
  HANGİ SEBZE GANGİ MEVSİMDE YENİR
  EN SAĞLIKLI-60-BESİN MADDESİ
  LEKELERİ ÇIKARMANIN PÜF NOKTALARI
  GEREKLİ ADRESLER
  HER ŞEY ELİNİN ALTINDA
  HARİTADA İL BULMACA OYUNU
  BİL-BUL
  İL BULMACA OYUNU
  ÇİVİ OYUNU
  MARKET ARABASI-OYUNU
  UZAY KEŞİF OYUNU
  UZAY YOLCULUĞU OYUNU
  NAKLİYAT OYUNU
  ARABA PAR OYUNU
  ZIPLAMA OYUNU
  SİBER UÇAK OYUNU

İSLAMİYET ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI(GEÇİŞ DÖNEMİ)(10,-19,YY

Mİllİ Edebİyat DÖnemİ (1911-1923)


MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ (1911-1923)
1911 yılında Selanik’te çıkan “Genç Kalemler” dergisinde Ömer Seyfettin’in “Yeni Lisan” adlı makalesinin yayımlanmasıyla başlar. Milli Edebiyat hareketi öncelikle bir dil hareketidir. Sade Türkçe’nin bir dava olarak ele alınması ilk kez bu dergide ortaya konulmuştur. “Milli Edebiyat” terimi de ilk defa bu dergide kullanılmıştır.

Bu dönem sanatçılarının şiir anlayışıyla, Fecr-i Ati topluluğunun şiir anlayışı birbirinden pek farklı değildir. “Şiir vicdani bir keyfiyettir” düşüncesinde olan şairleri bireysel konuları işlerler. Daha sonra 1917 yılında yaptıkları bir toplantıda, hece ölçüsünü kullanma, günlük konuşma diliyle yazma noktasında birleşen şairlerin, içerik konusunda her birinin ayrı bir yaklaşımda olduğu gözlenir. Bu dönem sanatçıları Divan edebiyatını, Doğu edebiyatının, sonrasını ise Batı edebiyatının taklitçisi olmakla suçlarlar.

Şiirde daha çok bireysel konulara yönelen bu dönem sanatçıları, roman ve öyküde sosyal meselelere eğilmişler; milliyetçilik düşüncesi, Kurtuluş savaşı gibi konuları ele almışlardır. Konuların İstanbul dışına çıkarılması da bu dönemin belirgin özelliklerindendir. Ayrıca “aşk” bu dönem roman ve hikayesinin en önemli temasi olarak dikkat çeker. Bu eserlerde dil günlük konuşma dilidir.

MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNİN DİL ANLAYIŞI

1) Yabancı dilbilgisi kuralları, Arapça, Farsça ad ve sıfat tamlamaları bırakılmalıdır.
2) Yabancı sözcükler, kendi dillerinde dilbilgisi bakımından hangi türden olursa olsun, Türkçede ne olarak lullanılıyorsa, dilbilgisi yönünden o türden sayılmalıdır.
3) Arapça ve Farsça’dan gelen sözcüklerden, konuşma diline kadar girip yaygınlaşmış olanlar Türkçeleşmiş sayılmalı ve kullanılmalıdır.
4) İstanbul hanımlarının günlük konuşma dili esas alınmalıdır.
5) Terimler bilimle ilgili oldukları için aynen kullanılmalıdır.
6) Türkiye Türkçesine diğer Türk lehçelerinden sözcük alınmamalıdır.

MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ SANATÇILARI:

ÖMER SEYFETTİN (1884-1920): Milli Edebiyat hareketinin önderlerinden olan sanatçı daha çok hikayeleriyle tanınmıştır. “Yeni Lisan” makalesinde ortaya koyduğu görüşlerini, hikayelerinde uygulamaya çalışmış ve başarılı olmuştur. Dilimizin sadeleşmesinde önemli yeri olan Ömer Seyfettin, anılarından, tarihteki kahramanlıklardan ve günlük yaşayışlardan yararlanarak, gücünü çekici anlatımından, olaylardan alan, çoğunlukla beklenmedik sonuçlarla biten hikayeleriyle edebiyatımızda önemli bir yer tutar.
Hikayeleri: İlk Düşen Ak, Yüksek Ökçeler, Bomba, Gizli Mabet, Asılzadeler, Bahar ve Kelebekler, Beyaz Lale....adı verilen kitaplarda toplanmıştır.

ZİYA GÖKALP (1876-1924): Şiiri, düşüncelerini halka yaymak için bir araç olarak kabul eden sanatçı, bu türde sanatsal yönden güçlü ürünler vermemiştir. Daha çok Türkçülük düşüncesini sistemleştiren bir düşünür ve sosyolog olarak tanınmıştır. Önceleri, bütün dünya Türklerini bir bayrak altında toplamayı amaçlayan “Turancılık ”görüşüne bağlıyken, sonraları “Türkiye Türkçülüğü” düşüncesine yönelir. Günlük konuşma diliyle yazı dilinin birleştirilmesi gerektiğine inanan sanatçı eserlerinde bunu başarıyla uygular. Şiirlerinde hece ölçüsünü kullanan Ziya Gökalp (Turan adlı şiiri hariç), konu olarak daha çok eski Türk tarihine, İslameyiet önçesi dönemlere yönelir. Ayyrıca yurt, millet, ahlak, din ve uygarlık gibi konuları da eğitici bir yaklaşımla ele alır.
Eserleri:
Şiir: Kızıl Elma, Altın Işık, Yeni Hayat
Nesir: “Türkçülüğün Esasları”, “Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak”; “Türk Medeniyeti Tarihi”, “Malta Mektupları”.

REFİK HALİT KARAY (1888-1965): Milli Edebiyat ve Cumhuriyet döneminin en ünlü öykü ve roman yazarlarındandır. Önce Fecr-i Ati edebiyatına 1917’den sonra ise Milli Edebiyata katılır. Kurtuluş Savaşı’na karşı yazılarından dolayı tutklanacağı zaman Halep’e kaçar. Çıkarılan bir af üzerine 1938’de Türkiye’ye döner. Anadolu gerçeğinin ilk olarak onun “Memleket Hikayeleri” adlı yapıtıyla edebiyata girdiği kabul ediler. Güçlü bir gözlemci olan yazar, betimlemelerinde de nesneldir. Realist bir anlayışa sahip olan yazarın sade bir dili ve yalın bir anlatımı vardır. Mizah ve eleştiri onun yapıtlarının ayrılmaz unsurlarıdır. Öykü ve romandan başka, anı, deneme, fıkra ve tiyator türlerinde de eserler vermiştir.

Eserleri:
Öykü: Memleket Hikayeleri , Gurbet Hikayeleri
Roman: Sürgün , Hilgün, Bugünün Saraylısı, İstanbul’un bir Yüzü......
Kirpinin dedikleri (Mizah yazıları).

HALİDE EDİP ADIVAR (1884-1964): Daha çok İngilizi edebiyatındaki romanlardın etkilenen sanatçının eserlerini üç grupta inceleyebiliriz. Kadın psikolojisine eğildi romanları (Seviye Talip, Raik’in Annesi, Handan), Kurtuluş Savaşı’nı anlattığı romanları (Vurun Kahpeye, Ateşten Gömlek), toplumsal konuları ele aldığı töre romanları (Sinekli Bakkal, Tatarcık, Sonsuz Panayır....)
Dilbilgisi kurallarına ve anlatıma pek özen göstermeyen sanatçinin diğer önemli eserleri şunlardır:
Yeni Turan, Kalp Ağrısı, Zeyno’nun Oğlu (Roman)
Türk’ün Ateşle imtihanı, Mor salkımlı Ev (Anı)
Harap mabetler, Dağü Çıkan Kurt, Kubbede Kalan Hoş Sada (Hikaye)
Ayrıca santçının birçok araştırma yazısı ve çevirisi vardır.

REŞAT NURİ GÜNTEKİN (1889-1956): Realist bir analyışa sahip olan yazar Milli Eğitim müfettişliği görevi ile Anadolu’yu dolaşmış, buradaki yaşamı gözlemlemiş, bu gözlemlerini yalın bir dil ve anlatımla eserlerinde dile getirmiştir.
Romanlarında yoğun bir Anadolu atmosferi vardır. Bu atmosfer içinde yurt ve toplam gerçeklerini, töreden kaynaklanan doğru ya da yanlış inanışları ele alır. Bu konular, öykülerinde, mizah unsuruyla da berleştirilerek verilir. Yazar, ilk ününü, duygulsal bir aşkı dile getirdiği ve birçok yönleriyle Anodul’yu anlattığı “Çalıkuşu” romanıyla sağlamıştır. Sanatçının önemli eserleri şunlardır:
Roman: Çalıkuşu, Damga, Yeşil Gece, Yaprak Dökümü, Bir Kadın Düşmanı, Miskinler Tekkesi, Kan Davası...
Öyküler: Tanrı Misafiri, Leyla ile Mecnun, Olağan İşler...
Oyunları: Hançer, Hülleci, Tanrı Dağı Ziyafeti...

MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ (1890-1966): Türk Edebiyatı araştırmalarını sistemleştiren ve edebiyat tarihçişi olarak ün kazanan sanatçının eserleri de bu yoldadır. Bugün bilinen birçok şair onun arıştırmaları sonucunda ortaya çıkarılmıştır.
Eserleri:
Türk Edebiyatı Tarihi, Türk Edebiyatında ilk Mutasavvuflar, Divan Edebiyatı Antolojisi, Türk Saz Şairleri Antolojisi.

YAKUP KARDİ KARAOSMANOGLU (1889-1974): Romanlarında kusursuz bir anlatım ve sağlam tekniği ile dikkat çeken sanatçı, tarihi ve sosyal olaylardan her birini bir romanına konu edinerek, Tanzimat dönemiyle Atatürk Türkiyesi arasındaki dönem ve kuşakların geçirdikleri sosyal değişiklik ve bunalımları yaşayış ve görüş ayrılıklarını işlemiş: düşünce ve teze dayalı özlü yapıtlar vermiştir. Eserlerini ve içereklerini şöyle inceleyebiliriz:
“Hep o şarkı ” da Abdülaziz döneminin yaşamı,
“Bir Sürgün ”de II. Abdülhamit’in baskılı yönetimiyle savaşmak için Fransa’ya kaçan Jön türkler,
“Kiralik Konak”ta Tanzimat’tan I. Dünya Savaşı’na kadar yetişen üç kaşaktaki görüş ayrılığı,
“Hüküm Gecesi” nde Meşrutiyet devrinindeki Bektaşi tekkelerinin durumu,
“Sodom ve Gomore” de mütareke döneminde, işgal altındaki İstanbul’da ortaya çıkan ahlaki çöküntü,
“Yaban”da Kurtuluş Savaşı yıllanrındaki bir Anadolu köyü,
“Ankara” da yeni başkentin üç dönemi,
“Panorama I, II” de Cumhuriyet döneminin 1952’ye kadarki durumunu bir bir ele almıştır.
Diğer eserleri:
Anı: Zoraki Diplomat, Politikada 45 yıl,Vatan Yolunda, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları....
Monografi: Ahmet Haşim, Atatürk
Mensur şiirleri: Erenlerin Bağından, Okun Ucundan
Hikayeleri: Bir Serencam, Rahmet, Milli Savaş Hikayeleri
Tiyatro eserleri: Nirvana, Veda, Sağanak, Mağara
Önemli Makaleleri: İzmir’den Bursa’ya, Ergenekon, Kadınlık ve Kadınlarımız....

YAHYA KEMAL BEYATLI (1884-1958): Milli Edebiyat hareketini makaleleri ve konferanslarıyla destekleyen sanatçının, esasen , kendine özgü Milli Edebiyat’ınkinden farklı bir anlayışı vardır. İstanbul şairi olarak tanınır. Omanlı İmparatorluğunun geçmişteki parlak günlerine büyük bir özlem duyar. Başlıca konuları: İstanbul, tarih, yurt sevgisi, aşk, ölüm ve sonsuzluktur. Divan şiirinin özünü kakalama çabası içinde olan sanatçı, eski şiirin ölçü, uyak ve ahenk unsurunu ön planda tutmuştur. Onun eserlerinde malzeme eski, şiir ise yenidir. Örneğin, Divan Edebiyatında aşkı terrennüm eden gazel biçimiyle kahramanlık şiirleri ve Istanbul’a duyduğu sevgiyi dile getiren şiirler yazmıştır.
Şiir kitapları: kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgarıyla, Rübailer,
Nesir Kitapları: Aziz İstanbul, Eğil Dağlar, Siyasi ve Edebi Portreler, Siyasi Hikayeler, Edebiyat Dair.

HECENİN BEŞ ŞAİRİ (BEŞ HECECİLER)

Bu şariler 19117de Selanik’te “Genç Kalemler”le başlayan Milli Edebiyat akımının ilklerine bağlı olarak, halk şiirimizin özelliklerinden, yerli kaynaklarımızdan yararlanarak, şiirimizin aruzdan heceye geçişinde önemli rol aynamışlardır. Şiirlerinde Anadolu manzaralarını ve Anadolu yaşayışını coşkulu bir dille işlemişlerdir. Hece ölçüsünün genellikle 11’li ve 14’lü kalıbını kullanmışlardır. Daha sonraları, yeni biçimler arayarak oldukça uzun şiirler de yazmışlardır. Eserlerindeki dil ise konuşma dilidir. Bu şarirlerimiz şunlardır:

HALİT FAHRİ OZANSOY
ENİS BEHİÇ KORYÜREK
YUSUF ZİYA ORTAÇ
ORHAN SEYFİ ORHON
FARUZ NAFIZ ÇAMLIBEL
BORSA  
   
MENÜLER  
 

Psikoloji Sözlüğü

Ağız ve Diş Sağlığı ile ilgili Haberler

(Haberin tümü için ilgili habere tıklayın!)

 
GÜNCEL EĞİTİM HABERLERİ  
   
EĞİTİM HABERLERİ  
   
MEB- WEB SİTESİ OLAN İLLER  
  www.cografya.egitmeni.com

----------------------------------------- ---------------------------------------- -----------------------------------------
 
Bugün 6 ziyaretçi (58 klik) kişi burdaydı!



<--
--> Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol