BİLGİ KAYNAĞI
MENÜLER  
  ANA SAYFA
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  ATATÜRKÜN DOĞUMUNUN-125 -YILI
  ***İLKÖGRETİM KAYNAK SİTESİ***
  İSTİKLAL MARŞI
  VİDEO(Görsel içerikli)İSTİKLAL MARŞI
  MOTİVASYON ve BAŞARI İÇİN TEMEL İP UÇLARI
  İSTEDİĞİN ÖDEVİ İNDİR(ödev sayfası)
  EĞİTİM HABERLERİ
  BEYİN GÜCÜNÜ ARTIRACAK -11- YÖNTEM
  MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI HABERLERİ
  TEMEL DÜŞÜNME HATALARI
  ZİHİN BEDENİ NASIL ETKİLİYOR
  ZEKA GELİŞTİREN 5- TEMEL TEKNİK
  ÇOCUKLAR EN İYİ NASIL ÖĞRENİR
  ÖZGÜVEN NEDİR-ÖNEMİ
  BAŞARININ SIRRI
  DERS İZLE
  ZEKA SORULARI
  İLK ÖĞRETİM YÜZ TEMEL ESER
  LİSE YÜZ TEMEL ESER
  ÖNEMLİ BULUŞLAR
  İCATLAR ve KEŞİFLER
  BELİRLİ GÜN ve HAFTALAR
  E- KÜTÜPHANE
  OSMANLI İMPARATORLUĞU'NUN YERİNE KURULAN ÜLKELER
  ZEKAYI GELİŞTİREN BESİNLER
  İLGİNÇ BİLGİLER
  TRAFİK İŞARETLERİ
  BİLGİ YARIŞMASI
  HARİTADA İLLERİMİZİN YERLERİ
  İLLERİMİZ HAKKINDA BİLGİLER
  İLLERİMİZ NELERİYLE ÜNLÜDÜR
  İLLERİMİZİN İSİMLERİ NEREDEN GELİYOR
  TÜRKİYE DIŞINDAKİ OSMANLI MİMARİ YAPILARI
  SAYI İŞLEMCİSİ
  TERSTEN OKUMA
  TOPLAMA-ÇIKARMA İŞLEMLERİ YAP
  İSİMLER VE ANLAMLARI
  DEVLET KURUMLARI
  ONLİNE SÖZLÜK
  SAYI TAHMİN OYUNU
  HALK KÜLTÜRLERİ
  GELENEKSEL GİYİM-KUŞAM
  FONETİK SANATLAR
  EL SANATLARI
  HALK MİMARİSİ
  TÜRK HALK ÇALGILARI
  PLASTİK SANATLAR
  YAYLALARIMIZ
  TÜRKİYENİN ŞAHESERLERİ
  DÜNYANIN ŞEKLİ
  DÜNYANIN HAREKETLERİ
  TÜRKİYENİN COĞRAFİ KONUMU
  DÜNYANIN ENLERİ
  HARİTA BİLGİSİ,ÖLÇEKLER,ÖLÇEK ÇEŞİTLERİ
  GÜNEŞ SİSTEMİ
  UZAYDAN BULUNDUĞUN YERİ GÖRÜNTÜLE
  ÜLKELER NELERİYLE ÜNLÜDÜR
  MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ
  İSLAMİYET ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI(GEÇİŞ DÖNEMİ)(10,-19,YY
  CUMHURİYET DÖNEMİ EDEBİYAT
  TÜRK EDEBİYATINDA TARİHİ DÖNEMLER
  DİL DEVRİMİ(uzlaşmanın önemli bir aşaması)
  EDEBİYAT SÖZLÜĞÜ
  DEYİMLER SÖZLÜĞÜ
  ATA SÖZLERİ ve ANLAMLARI
  MANİLER
  % 100 DÜŞÜNCE GÜCÜ
  GÜZEL KONUŞMA KURALLARI
  ANLATIM BOZUKLUKLARIYLA İLGİLİ KARMA CÜMLELER
  ANLATIM BOZUKLUKLARI
  GILGAMIŞ(gilgamesh) DESTANI
  OSMANLI PADİŞAHLARI
  ÖZLÜ SÖZLER
  DÜNYANIN YEDİ HARİKASI
  ÖDEV SİTELERİ
  TÜRK DESTANLARI
  DÜNYA DESTANLARI
  DEYİMLER SÖZLÜĞÜ.
  TÜRK EDEBİYATI ROMAN ÖZETLERİ-1
  DÜNYA EDEBİYATI ROMAN ÖZETLERİ
  HALK EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
  EDEBİ AKIMLAR
  EDEBİYATIMIZDAKİ İLKLER
  TARİHDE BUGÜN
  İLKÖĞRETİM SORU BANKASI
  EĞİTİM SİTELERİ
  KELİME SAYMA SAYACI
  ROMAN ve ROMAN TÜRLERİ
  TÜRKİYE'DE ve DÜNYADAKİ KÜTÜPHANELER
  GENÇ BİLİM
  DÜNYAYI HİÇ BÖYLE GÖRDÜNÜZMÜ
  ÖĞRENCİLER İÇİN ÖDEV ARAMA MOTORU
  İL,İL TÜRKİYE TANITIMI
  ROMEN RAKAMLARINI ÇEVİRME
  ÖĞRETMENLER İÇİN
  DEYİMLER ve ATASÖZLERİ SÖZLÜĞÜ
  TÜRKÇE SÖZLÜK
  İSİMLER ve ANLAMLARI.
  İLGİNÇ ARAŞTIRMALAR
  KAN GURUPLARININ ÖZELLİKLERİ
  GÜN ve AY İSİMLERİNİN ANLAMLARI
  SÖZLÜK ÇEŞİTLERİ
  SON DEPREMLER TABLOSU
  SAĞLIĞINIZ İÇİN
  YEMEK TARİFLERİ
  İŞİN PÜF NOKTALARI
  YEMEK YERKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN KURALLAR
  SAĞLIKLI MUTVAK İÇİN- 10 - İP UCU
  MEYVELERİN YARARLARI
  HANGİ SEBZE GANGİ MEVSİMDE YENİR
  EN SAĞLIKLI-60-BESİN MADDESİ
  LEKELERİ ÇIKARMANIN PÜF NOKTALARI
  GEREKLİ ADRESLER
  HER ŞEY ELİNİN ALTINDA
  HARİTADA İL BULMACA OYUNU
  BİL-BUL
  İL BULMACA OYUNU
  ÇİVİ OYUNU
  MARKET ARABASI-OYUNU
  UZAY KEŞİF OYUNU
  UZAY YOLCULUĞU OYUNU
  NAKLİYAT OYUNU
  ARABA PAR OYUNU
  ZIPLAMA OYUNU
  SİBER UÇAK OYUNU

HALK EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ

HALK EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ



1. İslamiyetten önceki edebiyatımızın İslam uygarlığı içindeki biçimidir. Bir anlamda sözlü edebiyat dönemimizin gelişmiş biçimi olarak düşünebiliriz.
2. Halk edebiyatı ürünleri yazılı değildir. Müzik eşliğinde sözlü olarak oluşur.
3. Divan edebiyatında olduğu gibi şiir yine egemen türdür.
4. Şiirlerde başlık yoktur, biçimiyle adlandırılır.
5. Nazım birimi dörtlüktür.
6. Ölçü, hece ölçüsüdür, En çok yedili, sekizli, onbirli kalıplar kullanılmıştır.
7. Şiirlere genel olarak yarım uyak hakimdir.
8. Dil halkın konuştuğu günlük konuşma dilidir.
9. Halk edebiyatı gözleme dayalıdır. Benzetmeler somut kavramlardan yararlanılarak yapılır. Söyledikleri her şey gerçek yaşamdan alınmadır.

* Özellikle 18. yüzyıldan itibaren halk şiarleri, divan şairlerinden etkilenerek aruzun belirli kalıplarıyla şiirler yazmayı denemişlerdir. Hatta divan şiirinin mazmunlarını da kullanmışlardır. Bu durumun ortaya çıkmasında halk şairlerinin, aydınlar ve divan şairlerince hor görülmelerinin, değersiz ve güçsüz sayılmalarının etkisi de vardır.

Halk şiirinde “mâni” ve “koşma” tipi olarak iki ana biçim vardır. Aslında az sayıda olan öteki biçimler bu iki ana biçimden çıkmıştır.

Dizelerin kümelenişi, dizelerin hece sayısı ve uyak düzeni bakımından özellik gösterenler “biçim”, biçimi ne olursa olsun konu bakımından benzerlerinden ayrılanlar da tür adı altında toplanmıştır.

I. Anonim Halk Şiiri Nazım Biçimleri:

MÂNİ: Halk şiirinde en küçük nazım biçimidir. Yedi heceli dört dizeden oluşur. Uyak düzeni aaxa şeklindedir. Birinci ve üçüncü dizeleri serbest, ikinci ve dördüncü dizeleri uyaklı mâniler de vardır (xaxa).

Mânilerin ilk iki dizesi uyağı doldurmak ya da temel düşünceye bir giriş yapmak için söylenir. Temel duygu ve düşünce son dizede ortaya çıkar. Başlıca konusu aşk olmakla birlikte bunun dışında türlü konularda da yazılabilir.

Birinci dizesi yedi heceden az olan mâniler de vardır. Dizeleri cinaslı uyaklarla kurulduğu için böyle mânilere “Cinaslı Mâni” ya da “Kesik Mâni” denir.

TÜRKÜ: Türlü ezgilerle söylenen anonim halk şiiri nazım biçimidir. Söyleyeni belli türküler de vardır. Halk edebiyatının en zengin alanıdır. Anadolu halkı bütün acılarını ve sevinçlerini türkülerle dile getirmiştir

Türkü iki ölümden oluşur. Birinci bölüm asıl sözlerin bulunduğu bölümdür ki buna “bent” adı verilir.

İkinci bölüm ise bentlerin sonunda yinelenen nakarattır. Bu bölüme “bağlama” ya da “kavuştak” denir.

Türküler, genellikle yedili, sekizli, onbirli hece kalıplarıyla yazılmıştır. Konuları çok değişik olabilir. Ninniler de bu gruptandır.

II. Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri:

KOŞMA: Halk edebiyatında en çok kullanılan biçimdir. Genellikle hece ölçüsünün onbirli (6+5 ya da 4+4+3) kalıbıyla yazılır. Dörtlük sayısı üç ile beş arasında değişir. Şair koşmanın son dörtlüğünde adını ya da mahlasını söyler. Uyak düzeni genellikle şöyle olur:

baba – ccca – ddda…

DESTAN:

Dört dizeli bentlerden oluşan, oldukça uzun bir nazım biçimidir. Kimi destanlarda dörtlük sayısı yüzden fazladır. Genellikle hece ölçüsünün onbirli kalıbıyla yazılır. Uyak düzeni koşma gibidir.

baba – ccca – ddda

Destanın son dörtlüğünde şair mahlasını söyler.

Konuları bakımından destanları savaş, yangın, deprem, salgın hastalık, ünlü kişilerin yaşamları, mizahi….gibi gruplanadırabiliriz.

SEMÂİ: Hece ölçüsünün sekizli kalıbıyla yazılır (4+4 duraklı ya da duraksız). Dörtlük sayısı üç ile beş arasında değişir. Semâilerin kendine özgü bir ezgisi vardır ve bu ezgiyle okunur. Uyak düzeni koşma gibidir.

VARSAĞI: Güney Anadolu bölgesinde yaşayan Varsak Türklerinin özel bir ezgiyle söyledikleri türkülerden gelişmiş bir biçimdir. Dörtlük sayısı ve uyak düzeni “Semâi” gibidir. Varsağılar yiğitçe, mertçe bir üslupla söylenir. Bu da dörtlüklerin içindeki “bre” “hey” “behey” gibi ünlemlerle sağlanır. Halk edebiyatında en çok varsağı söylemiş şair Karacaoğlan’dır.

TÜRKÜ: Hece ölçüsünün türlü kalıplarıyla söylenen ezgili, anonim şiirlerdir. Bazen de kime ait olduğu bilinen şiirler, türkü formlarıyla söylenir. Türkülerde genellikle iki bölüm bulunur. Birincisi, şiirin iskeletini oluşturan “asıl bölüm” ; ikincisi “kavuştak”tır. Kavuştaklar, asıl bölümlerin arasına gelerek onları birbirine bağlar.

ÂŞIK EDEBİYATI NAZIM TÜRLERİ

Âşık edebiaytı nazım türleri genellikle koşma ve semâi biçimiyle yazılır. Bu türler koşma ve semâilerden konuları bakımından ayrılır

GÜZELLEME: Doğa güzelliklerini anlatmak ya da kadın, at gibi sevilen varlıkları övmek için yazılan şiirlerdir.

TAŞLAMA: Bir kimseyi yermek ya da toplumun bozuk yönlerini eleştirmek amacıyla yazılan şiirlerdir.

KOÇAKLAMA: Coşkun ve yiğitçe bir üslupla savaş ve dövüşleri anlatan şiirlerdir.

AĞIT: Bir kimsenin ölümü üzerine duyulan acıları anlatmak amacıyla söylenen şiirlerdir (Anonim halk şiiri ürünü olan ağıtlar da vardır).

MUAMMA: Kapalı bir biçimde anlatılan bir olayın ya da bilginin okuyucu tarafından anlaşılmasını, bunlarla ilgili soruların cevaplandırılmasını isteyen bir tür manzum bilmecedir.

NASİHAT: Bir şey öğretmek,bir düşüncenin yayılmasına çalışmak gibi amaçlarla söylenen didaktik şiirlerdir.

NOT: “Destan, ilahi, nefes ve deme”, hem birer nazım biçimi, hem de tür olarak değerlendirilir.

BORSA  
   
MENÜLER  
 

Psikoloji Sözlüğü

Ağız ve Diş Sağlığı ile ilgili Haberler

(Haberin tümü için ilgili habere tıklayın!)

 
GÜNCEL EĞİTİM HABERLERİ  
   
EĞİTİM HABERLERİ  
   
MEB- WEB SİTESİ OLAN İLLER  
  www.cografya.egitmeni.com

----------------------------------------- ---------------------------------------- -----------------------------------------
 
Bugün 6 ziyaretçi (53 klik) kişi burdaydı!



<--
--> Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol