BİLGİ KAYNAĞI
MENÜLER  
  ANA SAYFA
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  ATATÜRKÜN DOĞUMUNUN-125 -YILI
  ***İLKÖGRETİM KAYNAK SİTESİ***
  İSTİKLAL MARŞI
  VİDEO(Görsel içerikli)İSTİKLAL MARŞI
  MOTİVASYON ve BAŞARI İÇİN TEMEL İP UÇLARI
  İSTEDİĞİN ÖDEVİ İNDİR(ödev sayfası)
  EĞİTİM HABERLERİ
  BEYİN GÜCÜNÜ ARTIRACAK -11- YÖNTEM
  MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI HABERLERİ
  TEMEL DÜŞÜNME HATALARI
  ZİHİN BEDENİ NASIL ETKİLİYOR
  ZEKA GELİŞTİREN 5- TEMEL TEKNİK
  ÇOCUKLAR EN İYİ NASIL ÖĞRENİR
  ÖZGÜVEN NEDİR-ÖNEMİ
  BAŞARININ SIRRI
  DERS İZLE
  ZEKA SORULARI
  İLK ÖĞRETİM YÜZ TEMEL ESER
  LİSE YÜZ TEMEL ESER
  ÖNEMLİ BULUŞLAR
  İCATLAR ve KEŞİFLER
  BELİRLİ GÜN ve HAFTALAR
  E- KÜTÜPHANE
  OSMANLI İMPARATORLUĞU'NUN YERİNE KURULAN ÜLKELER
  ZEKAYI GELİŞTİREN BESİNLER
  İLGİNÇ BİLGİLER
  TRAFİK İŞARETLERİ
  BİLGİ YARIŞMASI
  HARİTADA İLLERİMİZİN YERLERİ
  İLLERİMİZ HAKKINDA BİLGİLER
  İLLERİMİZ NELERİYLE ÜNLÜDÜR
  İLLERİMİZİN İSİMLERİ NEREDEN GELİYOR
  TÜRKİYE DIŞINDAKİ OSMANLI MİMARİ YAPILARI
  SAYI İŞLEMCİSİ
  TERSTEN OKUMA
  TOPLAMA-ÇIKARMA İŞLEMLERİ YAP
  İSİMLER VE ANLAMLARI
  DEVLET KURUMLARI
  ONLİNE SÖZLÜK
  SAYI TAHMİN OYUNU
  HALK KÜLTÜRLERİ
  GELENEKSEL GİYİM-KUŞAM
  FONETİK SANATLAR
  EL SANATLARI
  HALK MİMARİSİ
  TÜRK HALK ÇALGILARI
  PLASTİK SANATLAR
  YAYLALARIMIZ
  TÜRKİYENİN ŞAHESERLERİ
  DÜNYANIN ŞEKLİ
  DÜNYANIN HAREKETLERİ
  TÜRKİYENİN COĞRAFİ KONUMU
  DÜNYANIN ENLERİ
  HARİTA BİLGİSİ,ÖLÇEKLER,ÖLÇEK ÇEŞİTLERİ
  GÜNEŞ SİSTEMİ
  UZAYDAN BULUNDUĞUN YERİ GÖRÜNTÜLE
  ÜLKELER NELERİYLE ÜNLÜDÜR
  MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ
  İSLAMİYET ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI(GEÇİŞ DÖNEMİ)(10,-19,YY
  CUMHURİYET DÖNEMİ EDEBİYAT
  TÜRK EDEBİYATINDA TARİHİ DÖNEMLER
  DİL DEVRİMİ(uzlaşmanın önemli bir aşaması)
  EDEBİYAT SÖZLÜĞÜ
  DEYİMLER SÖZLÜĞÜ
  ATA SÖZLERİ ve ANLAMLARI
  MANİLER
  % 100 DÜŞÜNCE GÜCÜ
  GÜZEL KONUŞMA KURALLARI
  ANLATIM BOZUKLUKLARIYLA İLGİLİ KARMA CÜMLELER
  ANLATIM BOZUKLUKLARI
  GILGAMIŞ(gilgamesh) DESTANI
  OSMANLI PADİŞAHLARI
  ÖZLÜ SÖZLER
  DÜNYANIN YEDİ HARİKASI
  ÖDEV SİTELERİ
  TÜRK DESTANLARI
  DÜNYA DESTANLARI
  DEYİMLER SÖZLÜĞÜ.
  TÜRK EDEBİYATI ROMAN ÖZETLERİ-1
  DÜNYA EDEBİYATI ROMAN ÖZETLERİ
  HALK EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
  EDEBİ AKIMLAR
  EDEBİYATIMIZDAKİ İLKLER
  TARİHDE BUGÜN
  İLKÖĞRETİM SORU BANKASI
  EĞİTİM SİTELERİ
  KELİME SAYMA SAYACI
  ROMAN ve ROMAN TÜRLERİ
  TÜRKİYE'DE ve DÜNYADAKİ KÜTÜPHANELER
  GENÇ BİLİM
  DÜNYAYI HİÇ BÖYLE GÖRDÜNÜZMÜ
  ÖĞRENCİLER İÇİN ÖDEV ARAMA MOTORU
  İL,İL TÜRKİYE TANITIMI
  ROMEN RAKAMLARINI ÇEVİRME
  ÖĞRETMENLER İÇİN
  DEYİMLER ve ATASÖZLERİ SÖZLÜĞÜ
  TÜRKÇE SÖZLÜK
  İSİMLER ve ANLAMLARI.
  İLGİNÇ ARAŞTIRMALAR
  KAN GURUPLARININ ÖZELLİKLERİ
  GÜN ve AY İSİMLERİNİN ANLAMLARI
  SÖZLÜK ÇEŞİTLERİ
  SON DEPREMLER TABLOSU
  SAĞLIĞINIZ İÇİN
  YEMEK TARİFLERİ
  İŞİN PÜF NOKTALARI
  YEMEK YERKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN KURALLAR
  SAĞLIKLI MUTVAK İÇİN- 10 - İP UCU
  MEYVELERİN YARARLARI
  HANGİ SEBZE GANGİ MEVSİMDE YENİR
  EN SAĞLIKLI-60-BESİN MADDESİ
  LEKELERİ ÇIKARMANIN PÜF NOKTALARI
  GEREKLİ ADRESLER
  HER ŞEY ELİNİN ALTINDA
  HARİTADA İL BULMACA OYUNU
  BİL-BUL
  İL BULMACA OYUNU
  ÇİVİ OYUNU
  MARKET ARABASI-OYUNU
  UZAY KEŞİF OYUNU
  UZAY YOLCULUĞU OYUNU
  NAKLİYAT OYUNU
  ARABA PAR OYUNU
  ZIPLAMA OYUNU
  SİBER UÇAK OYUNU

EDEBİ AKIMLAR

Edebi Akımlar



Belli bir tarihsel süreçte edebiyatı, tür ve yazarın milliyeti bakımından herhangi bir ayrım olmadan şekilsel ve içeriksel olarak etkileyen belli üslup, duygu ve düşünce dizisidir. Belli başlı edebi akımlar, klasizm, romantizm (coşumculuk), parnasizm (sanat sanat içindir), naturalizm (doğalcılık), sembolizm (simgecilik), idealizm (ünanimizm), realizm (gerçekçilik), fütürizm (gelecekçilik), dadaizm, gerçeküstücülük (sürrealizm), letrizm (harfçilik), varoluşçuluk (egzistansiyalizm), personalizm (kişilikçilik) olarak sıralanabilir.

KLASİZM

Edebiyatta eski Yunan ve Roma sanatını temel alan tarihselci yaklaşım ve estetik tutumdur. Yeniden doğuş diye adlandırılan Rönesans döneminde gelişmiştir. Bu akımın izleri bir önceki dönemde Rebelais ve Montaigne?de, hatta Aristoteles?tedir. Klasizmin temel öğeleri kendi içinde soyluluk, akılcılık, uyum, açıklık, sınırlılık, evrensellik, idealizm, denge, ölçülülük, güzellik, görkemliliktir. Yani bir eserin klasik sayılabilmesi için bu özellikleri barındırması gerekmektedir. Kısaca klasik bir eser, bir üslubun en yetkin ve en uyumlu ifadesini bulduğu eserdir. Klasizm temellerini Rönesans aristokrasisinden alır. Klasizm bir bakıma aristokrasinin akımıdır.

16. yüzyılda Fransa'da doğmuştur. Gerçeğin yalnızca akıl yoluyla bulunacağı savunulur. Sanat ideal insanı ele almalıdır, sanat eseri ahlaka uygun olmalıdır. Montaigne, Descartes, Racine, La Fontaine, Moliere, Comeille bu akımın önemli temsilcilerindendir.

Türk edebiyatında Şinasi klasizme yakınlığıyla bilinir. Ahmet Vefik Paşa da Moliere'den çeviriler yapmıştır.


ROMANTİZM

18. yüzyılın sonunda başlar ve 19. yüzyılın ortalarına kadar sürer. Kendisinden önceki klasizme bir tepki olarak ortaya çıkmıştır. Önce ön-romantizm dönemi denilen gelişmeler yaşanmıştır. Bu gelişmelerin en önemlisi, halkın beğenisinin klasizmin görkemli, katı, soylu, idealize edilmiş ve yüce anlatım biçiminden, daha yalın ve içten ve doğal anlatım biçimlerine kaymış olmasıydı. Romantizm, klasizmin düzenlilik, uyumluluk, dengelilik, akılcılık ve idealleştirme gibi özelliklerine bir başkaldırı niteliğindedir. Romantizm, doğduğu çağın akılcılığı ve maddeciliğine tepki olarak bireye, öznelliğe, akıl dışılığa, düş gücüne, kişiselliğe, kendiliğindenciliğe ve aşkınlığa, yani sınırları zorlayıp geçmeye önem verir. Tarisel olarak bu dönemde gelişen orta soylu sınıfın, yani burjuvazinin duygu, düşünce ve yaşam tarzını ön plana çıkarır.

Soyluların zarif sanat biçimlerini yapay ve aşırı incelikli bulan bu yeni sınıf, duygusal açıdan kendisine yakın hissettiği daha gerçekçi sanat biçimlerinden yanaydı. Böylece romantizm gelişme ve yaygınlaşma şansı buldu.

Romantizmin en önemli habercisi Fransız filozof ve yazar Jean Jacques Rousseau?dur. Ama İngiliz yazarlar William Wordsworth ve Samuel Taylor Coleridge?nin 1790 yılında birlikte yayınladığı Lirik Balatlar adlı eser romantizmin bildirgesi sayılır. Yine İngiltere?de William Blake, Almanya?da Friedrich Hölderlin, Johann Wolfgang von Goethe, Jean Paul, Novalis, Fransa?da Chateaubriand ve Madame de Stael romantizmin ilk temsilcileridir. Victor Hugo, Alphonse de Lamartine, Alfred de Vigny, Nodier, Soumet, Deschamp, Alfred de Musset romantik akımın önemli yazarlarıdır.

Türk edebiyatında romantizmin etkisi Namık Kemal'ineserlerinde görülür. Abdülhak Hamit ve Recaizade Mahmut Ekrem'in şiirlerinde, Tevfik Fikret'in ilkdönem şiirlerinde romantizmin etkisi açıkça görülür.

REALİZM (Gerçekçilik)

Bir estetik kavram olarak 19. yüzyıl ortalarında Fransa?da ortaya çıkmıştır. Nasıl ki romantizm klasizme bir başkaldırı niteliğinde ise gerçekçilik yani realizm, hem klasizme hem de romantizme bir başkaldırıdır. Amaç, sanatı klasik ve romantik akımların yapaylığından kurtarmak, çağdaş eserler üretmek ve konularını öncelikle yüksek sınıflar ve temalarla ilgili değil, toplumsal sınıflar ve temalar arasından seçmekti. Realizmin amacı, günlük yaşamın önyargısız, bilimsel bir tutumla incelenmesi ve edebi eserlerin bir bilim adamının klinik bulgularına benzer nesnel bir bakış açısıyla ortaya konmasıdır.

Örneğin, realizmin iki güçlü temsilcisi Gustave Flaubert?in Madame Bovary adlı romanı ile Emile Zola?nın Nana adlı romanında cinsellik ve şiddet edebi bir mikroskop altında incelenerek olanca çıplaklığıyla ortaya konulmuştur. Realizm felsefesinin altında güçlü bir felsefi belirlenimcilik yatar. Fransız edebiyatında Flaubert ile Zola?nın yanısıra Honore de Balzac, Stendhal, Rusya?da Lev Tolstoy, Ivan Turgenyev, Fyodor Dostoyevski, İngiltere?de Charles Dickens ve Anthony Trollope, Amerika?da Theodore Dreiser, İrlanda'da James Joyce realizmin önemli temsilcileridir. Realizm, 20. yüzyıl romanının gelişimini de önemli ölçüde etkilemiştir

Realizmin etkisini, Türk edebiyatında Samipaşazade Sezai'nin "Sergüzeşt", Recaizade Mahmut Ekrem'in "Araba Sevdası" adlı romanlarında görürüz. Nabizade Nazım'ın "Karabibik" adlı romanı köy gerçeğini anlatır. Türk edebiyatında realizm, Servet-i Fünun döneminde görülmektedir. Halit Ziya Uşaklıgil'in "Mai ve Siyah" adlı eserinde realizm romantizme üstünlük sağlar.

PARNASİZM

Adını, Louis Xavier de Richard ile Catulle Mendes?in hazırlayıp Alphonse Lemerre?in bastığı Le Parnasse Contemporain (Çağdaş Parnasçılık) adlı eserden alır. Klasizm, romantizm ve realizmin bütününe tepkili bir akımdır. 1830?lu yıllarda ortaya çıkmıştır. Temel kuramı "sanat sanat içindir" diye özetlenebilir. Aslında realizmin katı toplumculuğu ve gerçekçiliğine bir karşı çıkıştır. Daha çok şiirde kendini gösterir. Sanatsal biçim ve sanatsal içerik kaygısı ön plandadır. Bu akımın etkisindeki edebi eserlerde ölçülü ve nesnel bir anlatım, teknik kusursuzluk ve kesin betimlemeler kullanılır. Parnas şiir için "biçimciliği amaçlayan" şiir de denebilir. Parnasizm, bir yönüyle kendisinden sonraki doğalcılığa kaynak olmuştur. Zengin bir dil, zengin bir biçim, zengin ve yoğun bir duygusallık işlenir. Theophile Gautier?in şiirlerini, Theodore de Banville, Leconte de Lisle izlemiştir. Parnasizm, edebiyat tarihinde Leconte de Lisle ile özdeşleştirilir.

Türk edebiyatında parnasizmin etkileri Tevfik Fikret'te görülmektedir.


NATURELİZM (Doğalcılık)

19. yüzyıl sonu ve 20. yüzyıl başında etkili olmuştur. Doğa bilimlerinin, özellikle de Darwinci doğa anlayışının ilke ve yöntemlerinin edebiyata uyarlanmasıyla gelişmiştir. Edebiyatta gerçekçilik geleneğini daha da ileri götüren doğalcılar, gerçekleri ahlaksal yargılardan, seçici bir bakıştan uzak bir tutum ve tam bir bağlılıkla anlatmayı amaçlar.

Doğalcılık, bilimsel belirlenimciliği benimsemesiyle gerçekçilikten ayrılır. Doğalcı yazarlar, insanı ahlaksal ve akılsal nitelikleriyle değil, rastlantısal ve fizyolojik özellileriyle ele alır. Doğalcı yaklaşıma göre, çevrenin ve kalıtımın ürünü olan bireyler, dıştan gelen toplumsal ve ekonomik baskılar altında ezilir, içten gelen güçlü içgüdüsel dürtülerle davranırlar. Yazgılarını belirleyebilme gücünden yoksun oldukları için yaptıklarından sorumlu değillerdir.

Doğalcılığın kuramsal temelini Hippolyte Taine?in Historei de la Litterature Anglaise (İngiliz Edebiyatı Tarihi) adlı eseri oluşturur. İlk doğalcı roman Goncourt Kardeşler?in bir hizmetçi kızın yaşamını konu alan Germinie Lacarteux adlı yapıtıdır. Ama Emile Zola?nın Le Roman Experimental (Deneysel Roman) adlı eseri akımın edebi bildirgesi sayılır. Zola?nın yanısıra Guy de Maupassant, J. K. Huysmans, Leon Hennique, Henry Ceard, Paul Alexis, Alphonse Daudet doğalcı eserler veren yazarlardır.

Nabizade Nazım'ın ve Hüseyin Rahmi Gürpınar'ın romanlarında natüralist öğelere rastlanır.

SEMBOLİZM (Simgecilik)

19. yüzyılın sonlarında Fransa?da ortaya çıkmış ve 20. yüzyıl edebiyatını önemli ölçüde etkilemiştir. Bireyin duygusal yaşantısını dolaysız bir anlatım yerine simgelerle yüklü ve örtük bir dille anlatmayı amaçlar. Simgecilik, geleneksel Fransız şiirini hem teknik hem de tema açısından belirleyen katı kurallara bir tepki olarak başladı. Simgeciler, şiiri açıklayıcı işlevinden ve kalıplaşmış bir hitabetten kurtarmayı, şiirle insanın yaşantısındaki anlık ve geçici duyguları betimlemeyi amaçladı. Simgeciler, dile getirilmesi güç sezgi ve izlenimleri canlandırmaya, şairin ruhsal durumunu ve gerçekliğin belirsiz ve karmaşık birliğini dolaylı biçimde yansıtacak özgür ve kişisel eğretileme ve imgeler aracılığıyla varoluşun gizemini aktarmaya çalıştılar.

Simgeci şiirin başlıca temsilcileri Charles Baudelaire?nin şiir ve görüşlerinden fazlaca etkilenen Fransız Stephane Mallarme, Paul Verlaine, Arthur Rimbaud?dur. Sembolik yazarlar arasında Jules Laforgue, Henry de Regnier, Rene Ghil, Gustave Kahn, Belçikalı Emile Verhaeren, ABD?li Stuart Merrill, Francis Viele Griffin yer alır.

***
?Sembolizma ve sembolizm, bir düşüncenin veya olayın sayılar ve şekillerle anlatılmasıdır. Bir açıdan kullandığımız harfler ve rakamlardan tutun, etrafımızda gördüğümüz geometrik şekillerde, doğanın yarattıklarında ve oluşlarda dahi sembolizmi görebiliriz. Fakat bizler genellikle bunları taşıdıkları anlamlardan çok, karşımızdakilere bildiklerimizi aktarmak için
kullanırız. Oysa her harfin, rakamın, geometrik şeklin taşıdıkları anlamlar ve enerjiler vardır. Sembolizmin en önemli yanı, bir sembole yüklenen anlamın yıllarca değerini kaybetmeden korunabilmesidir. Fakat bunun bir kötü yanı da aynı sembole gerçek anlamından veya daha doğrusu esas kullanım amacından farklı anlamlar yüklenerek kullanılmasıdır.

Bu nedenle semboller ile uğraşırken dikkatli olmak ve gerçeği araştırmak gerekebilir. Fakat sembollerin gerçek anlamları ne kadar saptırılmaya çalışılırsa çalışılsın mutlaka birileri tarafından hep doğru olarak bilinir ve korunur. Sembolizma, fleksibilitesi ve rölativitesi nedeniyle çağlara uygun dinamizmi sayesinde temel bilgi aktarım yöntemi olarak gelişmelere hemen adapte olarak hem demodeliğe meydan okur, hem de varlığını başarıyla korur. Sırların evrensel dili olan sembolizm; gizleyerek açıklar, açıklayarak gizler. İnsanlar binlerce yıldır, bir düşünceyi izah etmek için birçok yollar denemişlerdir. Bir düşüncenin anlamını, kademeli şekilde insanların anlayışlarına ve olgunluklarına göre birtakım kalıplar içine koyup sunmuşlardır. Özellikle ezoterik, gizli tutulması gereken birçok bilgi sembollerle anlatılmıştır. Yani doğrudan doğruya bir düşünce, bir bilgi izah edilmemiş, üstü adeta örtülerek bohçalandıktan sonra aktarılmıştır.

BORSA  
   
MENÜLER  
 

Psikoloji Sözlüğü

Ağız ve Diş Sağlığı ile ilgili Haberler

(Haberin tümü için ilgili habere tıklayın!)

 
GÜNCEL EĞİTİM HABERLERİ  
   
EĞİTİM HABERLERİ  
   
MEB- WEB SİTESİ OLAN İLLER  
  www.cografya.egitmeni.com

----------------------------------------- ---------------------------------------- -----------------------------------------
 
Bugün 2 ziyaretçi (9 klik) kişi burdaydı!



<--
--> Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol